Teorie Controversată: Mercedes și Monopostul lui Russell Aflat Sub Greutatea Legală
Descalificarea lui Russell
Speculațiile abundă despre cum Mercedes i-ar fi oferit lui George Russell un monopost sub greutatea legală, ceea ce a dus la descalificarea sa după victoria din Belgia. Russell a fost „devastat” după ce FIA a cântărit și a verificat dublu mașina, constatând că era cu 1,5 kilograme sub greutatea minimă în Marele Premiu al Belgiei, ale cărui ponturi Formula 1 au fost vizibile pe site-urile specialiștilor în ponturi pariuri sportive.
Șeful echipei, Toto Wolff, a declarat: „Am făcut clar o greșeală și vom învăța din aceasta,” oferindu-și și scuzele către Russell. De asemenea, inginerul șef al echipei, Andrew Shovlin, a explicat că strategia unică cu o singură oprire ar fi putut fi cauza unei erori de calcul privind pierderea în greutate a mașinii.
Revista germană „Auto Motor und Sport” a confirmat această teorie, spunând că „Nimeni nu a prevăzut această strategie înainte de cursă. Așadar, probabil nu a fost inclusă în calculele de greutate.” Russell nu a putut aduna resturi de cauciuc după trecerea liniei de sosire din cauza lipsei unui tur de încălzire în Belgia, din cauza lungimii neobișnuite a circuitului de la Spa. Shovlin a concluzionat: „Nu vom căuta scuze. Este clar că nu este suficient de bine.”
Schimbarea Specificațiilor și Balastului Monopostului
O altă teorie, menționată de La Gazzetta dello Sport din Italia, este că schimbarea neașteptată a specificațiilor podelei mașinii a cauzat o eroare în calcularea greutății mașinii lui Russell. „Este adevărat că acest lucru s-a întâmplat la ambele mașini,” a explicat ziarul, „dar diferențele în setările dintre cei doi piloți ar fi putut necesita mai puțin balast pe mașina lui Russell.”
Pentru Mercedes, partea pozitivă este că Lewis Hamilton a fost promovat de pe P2 pe P1, deși campionul mondial de șapte ori părea nemulțumit că nu i s-a oferit strategia câștigătoare cu o singură oprire, ca lui Russell. Comentatorul olandez Olav Mol a spus pe Ziggo Sport: „Lewis a spus de două ori la radio înainte de a doua oprire că pneurile sale sunt bune. Acesta era modul său de a spune că nu dorea să oprească.” Această strategie cu o singură oprire a economisit 20 de secunde, ceea ce a fost decisiv.
Reacția lui Hamilton și Viitorul la Ferrari
Hamilton, care va merge la Ferrari în 2025, a sugerat pe Viaplay că nu a fost mulțumit de decizie: „Trebuie să poți avea încredere în oamenii cu care lucrezi. Așa că am avut încredere în echipa de strategie. Le-am spus că pneurile mele sunt încă bune, dar m-au adus oricum în boxe.” Hamilton a continuat: „Știam că îmi asum riscul ca propriul meu coechipier să facă o singură oprire? Nu, nu mi-au spus asta.”
Această situație tensionată aduce în prim-plan complexitatea și importanța strategiilor în F 1, evidențiind totodată presiunile și deciziile rapide care trebuie luate în timpul cursei, așa cum arată numeroasele predicții Formula 1 privind viitorul competiției majore din lumea sporturilor cu motor.